Saturday 28 May 2016

Cerpen Cinta Kita Collection : Siapa Tak Suka ?!

Siapa Tak Suka ?!
Cerpen Cinta Kita Collection!
By : Choi Jin Ho

"Muhammad Amirul B. Saliman!", aku tersentak apabila namaku dipanggil oleh pegawai JPJ itu. Hatiku berdebar, inilah kali pertama seumur hidup aku nak ambil lesen. Inilah ujian terakhirku! Kalau lulus, memang pergi sekolah naik keretalah jawabnya!

"Naiklah, termenung apa lagi? Ingatkan beruk kat rumah?", bidas abang JPJ itu, eh eh. Aku mengendahkan sahaja bicara 'manis' tahap gula tebunya itu. "Okey, awak boleh mulakan", aku mengangguk, aku pasang kemas tali pinggang kaledarku, aku periksa cermin sisi serta cermin pandang belakangku, kemudian aku mula menarik nafas panjang. "Jalanlah, apa lagi?", tanyanya garang, dia menoleh ke arahku. Hah! Tersedak engkau! Tak nampak aku tengah baca doa naik kenderaan ni.

"Bawa kereta pandang kiri kanan, jaga jarak awak dengan kenderaan lain, jangan main handphone", bebelnya lagi, macam Mak Nenek. Tertulis 'HAIRUL' pada tag namanya. "Encik Hairul, boleh diam tak? Saya sedang memandu", bidasku. "Eh! Pandai bercakap awak ni rupanya! Ingatkan bisu, saya bercakap punya banyak, baru hari ni boleh dengar suara awak. Kenapa? Dalam mulut ada emas?", pedasnya! "Encik Hairul, saya rasa encik tak sesuai jadi pegawai JPJ", jawabku bersahaja sambil meneruskan pemanduan, "Habis jadi apa? Artis?", jawabnya sambil tergelak. "Taklah, jadi ahli politik, sebab mulut encik macam longkang", jawabku sinis. Bibir merahku dihiasi senyuman sinis. "Bawa elok elok, tengok had memandu", dia berdehem perlahan. Ambik kau! Sesuka hati nak bahan aku, wey brother, bukan kau seorang sahaja mulut nuklear okey?

"Amacam test kau? Lulus?", Qi menyoalku penuh debaran, "Lulus!", jawabku ceria, sahabat baikku yang berbangsa Cina itu memelukku erat, "Woah! Bolehlah aku tumpang kau selalu Mirul", keningnya turun naik. Aku ketawa riang. "Ehem!", suara sumbang Encik Hairul kedengaran. "Jangan suka sangat .. awak masih kena memandu secara berhati hati", tegurnya sebelum pergi. Pfft. "Siapa tu? Pegawai JPJ yang dengan kau tu ke? Yang kau selalu cerita tu?", soal Qi. Aku hanya mengangguk malas. What ever Mr. Hairul, yang penting, that license is mine! Wahahaha!

Usai solat Isya', seperti biasa aku akan menghadap Facebook. Haha. Aku belek satu persatu notification ku, tiba tiba satu 'friend request' ku terima. 'Hairul Farhan' ? Aku klik profilnya, woah~ Boleh tahan kacak. Tunggu! Inikan ... Belum sempat otakku berteka teki, bunyi 'pop' tanda mesej masuk berbunyi. Aku klik ikon mesej pada sisi sudut Facebook itu.

Hairul Farhan : Assalammualaikum. Nak berkenalan boleh? ;)

Dahiku berkerut. Gila eh?

Amirul Saliman : Waalaikumsalam. Boleh.

Aku tak letakkan sebarang emoji, nanti perasan pula dia.

Hairul Farhan : Sombongnya. Ingat saya lagi? ;) <3

Dah kenapa mamat ni? Tertelan biji nangka ke?

Amirul Saliman : Err.. ingat. Encik ni JPJ tu kan?

Aku menanti jawapannya.

Hairul Farhan : Ya. Pandai. Eh budak, dengar sini, saya tahulah kamu teruja nak ambil lesen, sekarang cuba kamu periksa, di mana kad pengenalan kamu? -_-

Aku terkejut membacanya. Aku raba poket seluarku. Aku berlari turun ke tingkat bawah rumahku, memeriksa seluar yang aku pakai tadi. Tak ada! Ahhh!!! Aku berlari semula ke atas.

Amirul Saliman : Encik, tak ada la. Boleh saya tahu IC saya ada di mana? :3

Aku menanti balasan mamat JPJ itu. Ahh! 5 minit, 10 minit, woi! Balaslah!

Hairul Farhan : Ada, mai datang sini.

Aku kerutkan dahiku.

Amirul Saliman : Datang mana?

Hairul Farhan : Datanglah ke dalam hatiku. HAHAHAHA! Taklah, saya bergurau saja. Jumpa sekarang nak? Dekat Masai. Boleh? ;)

Aku mengintai jam di sisi sudut telefon pintarku, jam 9.00 malam. Masih awal. Boleh kot.

Amirul Saliman : Okey, jumpa dekat Restoran Jamal Curry House. Pukul 9.30 okeyh?

Hairul Farhan : I'll wait for you ;) ;) ;)

*****
Manalah mamat JPJ ni? Aku duduk dah dekat belengas bontot. Dekat setengah jam! Kalau tak mengenangkan dia pegang IC aku, memang kirim salam pengganti rindu aku nak tunggu dia. Aku capai telefon pintarku.

Amirul Saliman : Mana encik?! >:(

"Sini", jawabnya. Terkejut aku. Semua mata memandangku hairan. Bayangkanlah! Tiba tiba orang berbisik sebelah telinga kau! Nasib baik mulut wangi! Hahaha. "Sorry, hehe, lama tunggu abang?", jawabnya tersengih sebelum duduk berhadapanku. Aba.. what! Abang?! "Abang ..? HAHAHAHAHA!", aku tergelak besar. "Salah ke?", dia memandangku hairan. "What a world! Abang? Bak IC saya", aku hulurkan tanganku. "Semudah itu?", dia tersenyum manis. Okey. Awak memang hensem abang JPJ >.< "So .. saya nak buat apa?", aku yang jadi malu sendiri kerana terpesona dengan senyuman manisnya. "Haha, gurau sajalah. Nah, kali ni abang bagi. Lain kali kalau kamu cuai, abang tak tolong dah", jawabnya manja. Adess. Cair ... cair ... XD "Terima kasih encik..", "Abang. Abang Hairul. Amirul dah makan? Abang belanja makan nak?", pelawanya mesra. Woah ! Rezeki jangan ditolak! "Boleh, ermm, panggil saya Mirul je. By the way, how did you get my Facebook ID?", tanyaku hairan, dia mengenyitkan matanya. "Adalah ... mana boleh beritahu", katanya sedikit tergelak. "Beritahu sajalah, bukannya melibatkan keselamatan negara pon", aku bertegas. "Abang taip nama kamu, Amirul Saliman, then cari lah satu satu, nasib baik kamu ni cute, senang nak cari", aku cute?! Aku?! Cute?! HAHAHA. Buta agaknya mamat ni. Aku ni bukannya putih, hitam manis. Tak tinggi, katik. Hidung okeylah mancung. Haha. Rambut biasalah, rambut budak sekolah. Bukannya boleh stylo macam Lee Min Ho ke, Tom Cruise ke, aku comel? Hahaha. "Comel? Comel celah mana abang ooi?", aku ketawa kecil. "Hitam manis hitam manis, yang hitam manis pandang tak jemu pandang tak jemu, yang hitam manis pandang tak jemu pandang tak jemu", dia menyanyi kecil. Aku ketawa terkekek.

*****
Aku melangkah keluar dari pagar sekolahku, mengeluh kepenatan. Penatnya! Sabar, nak berjaya kena usaha. Aku bergeraj malas ke arah motosikal yang aku letakkan agak jauh, puncanya sebab aku malas nak beli sticker sekolah, mahal weii! Pin pin! Bunyi sumbang hon kereta kedengaran. Aku berpaling malas. "Hai awak, nak berkenalan boleh", dia mengenyit mata. Mata kau ni masuk habuk eh? Terkenyit kenyit tak habis habis. "Takde moodlah abang, nak balik, nak tidur", aku teruskan langkah ke motosikalku. Dia mengekoriku dengan kereta Axianya, "Jomlah abang hantar, bahayalah menunggang dalam keadaan mengantuk", pujuknya lagi. Aku endahkan dia. Aku jalan lagi. Keretanya berhenti mengekoriku. Alhamdulillah! Haha. Terdengar suara pintu kereta dibuka, aku berpaling, dia memelukku erat. Woi! Public ni! "Abang risau..", dia berkata perlahan. Aku tolak tubuhnya, mak aii, mampat betul. Hahaha. "Apa ni peluk peluk, suka hati je? Ingat aku ni apa?", aku memarahinya, aku ni penat, kau buat drama Korea pula kat sini. Wey brother, panas tau tak? Bukannya ada salji kat sini kau nak buat drama Winter Sonata kau tu. Dia tak endahkan aku, dia genggam tanganku erat dan menarikku ke arah keretanya. "Taknaklah! Lepas!", aku meronta, "Masuk!", katanya memaksa. Ewah! Aku rentap tanganku kuat, "Abang ni kenapa? Takutlah Mirul macam ni", aku bernada perlahan. Mungkin kalau macam ni dia tak agresif sangat. "Ikutlah abang .. please", dia merayu. Kitty face lah tu. "Ya lah ya lah", aku mengalah. Aku naik sendiri. Dia tersenyum lebar.

"Nak ke mana ni?", aku bertanya malas. "Adalah ..", jawabnya sambil mengenyitkan matanya. Sah mamat ni ada tembel, terkenyit kenyit tak berhenti. Okey, aku mengaku. Kau memang handsome , at the same time, adorable! Haha. Muka ala ala Hairul Azreen, gila tak cute! Tapi janganlah terkenyit kenyit selalu, hahaha. "Dah sampai", dia tersengih. Apa ni? Llah. Ni rumah aku. "Kenapalah tak beritahu awal awal abang nak hantar Mirul balik", aku hairan. "Saja. Hehe. Mirul, keluar nak malam nanti? Abang belanja tengok wayang", wajanya beria, aku berfikir sejenak. "Kalau abah bagi, Mirul keluarlah, lagipun esok Jumaat, Mirul cuti. Okeylah bang, Mirul chaww dulu", aku ingin keluar, dia berdehem menghulurkan tangannya. "Kenapa?", aku mengangkat sebelah keningku. "Mana belajar? Tak belajar Sivik dan Kewarganegaraan ke? Cium tangan orang yang lebih tua. Abang ni tua sembilan tahun daripada kamu", jawabnya bersahaja. Aku menepuk dahiku. "Hehe, sorry abang", aku kucup tangannya. "Muhammad Amirul Bin Saliman!", suara umiku kedengaran, membulat mata abang Hairul jadinya. "Ke mana kamu pergi? Kereta siapa ni? Siapa tu? Kenapa lambat?", bertalu talu bom atom dijatuhkan umi, aku hanya mampu tersengih. Abang Hairul keluar dari perut keretanya berdiri di belakangku yang sangat rendah berbanding dia. "Assalammualaikum mak cik, saya Hairul Farhan, saya kawan si Mirul ni, saya tumpangkan dia sebab dia penat sangat", nadanya macho sangat! Hahaha. "Hairul? Kamu ni pegawai JPJ yang suka buli anak mak cik kan?", umiku menyuakan pisau berbau ikan ke arah abang Hairul, tergelak kecil aku. "Masuk dulu, minum. Makcik on the way nak masak Laksa Johor ni. Jangan biadap ya? Singgah dulu. Mirul, tukar baju. Teman abang kamu ni, let's go", umiku melangkah selamba masuk. Aku tergelak kecil, umiku memang mesra alam. Abang Hairul terkejut jadinya. "Jomlah masuk, tunggu apa lagi? Nak karpet merah?", aku mengusiknya sebelum ketawa terbahak bahak sambil masuk ke dalam diekori dia.

"Sedaplah mak cik!", abang Hairul menjilat bibir merahnya. Tergelak kecil aku jadinya. "Kan? Wa dah cakap sama lu beb, kalau gua masak, memang gerek punya!", umiku mengeluarkan loghat ganasnya, haha.
"Amboi bukan main mesra abang dengan umi?", aku mengusiknya. Dia yang baru hendak membuka pintu keretanya terhenti. "Orang ada cakap, sebelum nak tackle anak, kena tackle ibu bapabya dulu", dia tersenyum MANIS! Aku tergelak. Dia melambai halus sebelum pergi. Aku angau jadinya. Siapa sangka , mamat JPJ paling baran, menyakitkan hati, boleh jadi jatuh hati dengan aku ni? Hahaha. Mesti dia tengok alamat aku kat IC, aduyai Hairul, kenapa kau sweet sangat? :3

Seperti kebiasaan, selepas selesai solat Isyak dan menyiapkan kerja rumahku, aku akan melayari internet sekejap untuk mengetahui perkembangan terkini. Aku slide skrin telefon pintarku, satu per satu cerita aku belek, politik, politik, politik, politik. Apalah nak jadi dengan Malaysia ni? Tiba tiba, satu status menarik minatku.

Hairul Farhan . 15 minutes ago.

Hatiku kau curi,
Jahat.
Kau tak tinggal sedikit,
Kau ragut segalanya,
Kini cintaku kau yang punya,
Si pencuri hatiku.

55 Likes . 23 Comments . 3 shares . More

Pergh! Abang hot~ Haha. Kejap? Si pencuri hatiku. Aku belek komen itu satu per satu.

Azlan Farhan : Kau dah kenapa bang? Angau dengan minah mana lah ni?

HAHAHAHA. Aku tergelak membaca komen itu, adiknya kot. Seterusnya yang paling lucu.

Hannah Ta'jemah : cutenya awak ni!!!

Aku tergelak berguling guling. Kenapalah si Jemah ni? Aduyai, nama Facebook macam apa je. Hannah Ta'jemah. Pop! Mesej masuk.

Hairul Farhan : Hai si pencuri hatiku! ;)

Aku ketawa terkekek. Lah, aku ke?

Amirul Saliman : Xreti bagi salam ke bang?

Hahaha, amek amek! XD

Hairul Farhan : Assalammualaikum cinta.

Aku tersengih, haha. Mereng. Phagal hei!

Amirul Saliman : Waalaikumsalam JPJ. :p

Hahahahaha XD

Hairul Farhan : Miss you. ;)
Amirul Saliman : Hate you :p

Hahaha, kau ingat senang nak tackle aku? Hahaha.

Hairul Farhan sent a photo.

Woahhh! XD Sado sado . Haha. Kau ingat kau kirim gambar shirtless kau aku cair? Hehe.

Amirul Saliman sent a photo.

Aku hantar gambar yang dihantar oleh Qi , seorang nenek sedang berbikini. Hahaha.

Hairul Farhan : woi! Haha. Dating jom.

Amirul Saliman : dating? No way! Kita mana ada apa apa hubungan pon.

Hairul Farhan : But .. I am ur boyfriend ;)

Amirul Saliman : Eh, perasannya, siapa cakap?

Aku menanti balasannya.

Hairul Farhan : Abang cakap. I love you ;)

Aku mengerutkan dahiku.

Amirul Saliman : Don't say that if you don't mean it. You can hurt someone with just that three words.

Hairul Farhan : Jumpa jom, Danga Bay. Pukul 10 ,  bawak umi pun boleh.

Siot punya mamat! Aku punya kalimat dia buat tak layan je.

Amirul Saliman : No. I don't want to meet you.

Hairul Farhan sent a sticker.

Emoji menangis yang besar.

Hairul Farhan : Okey, jumpalah dulu. Nanti abang cerita sejak mula. Please Mirul.

Sejak mula? Mula apa? Aku hairan.

Amirul Saliman : Wait for me. I'll be there soon.

Hairul Farhan : I'll always wait for you. Plus, abang dah sampai sini :)

Aku tergelak kecil dengan hati yang berbunga menyarung baju panasku dan melangkah keluar. Bila umi tanya, "Beb, lu nak ke mana tu?", aku sengih je. Hahahaha.

*****

"Hello, abang dekat mana? Mirul pakai baju panas hijau", aku menghubunginya. Dan seperti biasa .. dia akan mendekatiku dari belakang. Kali ini bukan berbisik, dia memelukku erat dari belakang. "Semenjak pertama kali abang nampak Mirul, abang dah mula jatuh hati. Sebenarnya abang yang nak jadi Pegawai yang menguruskan Mirul, abang berkeras. Now, I'm gonna say something yang dah lama abang tahan. I love you Amirul. I love you so damn much!", katanya perlahan. Aku pusing menghadap wajah tampannya, "Abang ..", "Kenapa? Tak suka abang ke? Takperlah ..", "Eh! Siapa kata tak suka?! I love you too!", aku jengketkan sendikit kakiku dan mencium pipinya. Hahaha. And that is the beginning of our komedi love. =D I love you abang JPJ ;)

TAMAT.

3 comments:

  1. i'm speechless... sebab characternye too cute!!!!! buat la cerpen banyak2.. sy bace cerita ni sy yang floating gilerrrr... hahaaha cerita best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sangat2 sudi bacaa. happynye sy. hahahaha. new cerpen on the way. sikit jer lagi . wah. bersemangat jadi nak siapkan. sorry tau, baru balas XD floating tu boleh, jgn jatuh sudahlah. kikikikiki.

      Delete
  2. Ending dia macam kurang sikit tapi sikit je tau jgn terasa pulak

    ReplyDelete